El passat cap de setmana, l’Antiga presó Model de Barcelona es va convertir en la seu del festival Sacseig, un festival d’arts escèniques per visibilitzar les realitats vulnerables, organitzat per Solidaritat Sant Joan de Déu i uTOpia Barcelona.

Algunes persones usuàries de la Fundació ESMEN hi van tenir un paper protagonista. És el cas de l’Asun, que les seves fotografies fetes per l’artista Kati Riquelme van estar exposades als locutoris de l’antiga presó. Era la primera vegada que la fotografiava una professional, i afirma que la primera vegada que va veure’s exposada va impactar-se: “Vaig sentir una gran impressió. Eren unes fotografies molt maques”.

La seva mirada entre els barrots del locutori representa l’estigma i la soledat que pateixen les persones amb discapacitat intel·lectual i dona lloc a la realitat silenciada de tantes persones com l’Asun, que viuen, sovint, en un aïllament i control, com el que vivien els presoners.

Ella, alguna vegada, també s’ha sentit així. Per exemple, quan marxen de la Llar Residència de la Fundació ESMEN companys o amics. Per sort, l’Asun assegura que “tinc amigues i gent que m’ajuda, i companyes i monitores de la Llar que quan em sento sola em donen suport”

Aquestes fotografies van ser realitzades fa dos anys per l’artista Kati Riquelme, que va fotografiar a diverses persones usuàries de la Fundació per captar el silenci de col·lectius com el de les persones amb discapacitat intel·lectual.